A Razón da Memoria

 

Imagen1

Un home é exhumado: unha persoa. Cando unha unidade estratigráfica, un recadro máis na matrix Harris dunha foxa, torna a converterse nun ser humano con nome? Todos os nomes é un vello lema dos grupos de investigación e as asociacións de recuperación da memoria histórica. Un anceio utópico que segue guiando a loita pola dignificación das víctimas. Un acto de reivindicación e resistencia, para combater a desaparición de identidades propiciada polo feixismo. Nas foxas do camposanto de Castuera os represores acadaron o seu obxectivo, en parte. Os procesos posdeposicionais, as enchentes, as remocións de terra, o sustrato arxiloso, a humidade… fixeron case desaparecer por completo as pegadas da memoria. Algúns esqueletes presentan un pésimo estado de conservación e apenas contan con obxectos personais ou vestixios de vestimenta. É por isto que o traballo metódico en campo e laboratorio resultou fundamental para tentar contestar aquela pregunta de Primo Levi: se isto é un home?

Podedes consultar a Memoria Técnica da nosa intervención arqueolóxica no campo de concentración e no camposanto de Castuera (Badaxoz) do verán de 2012, promovida por AMECADEC e financiada pola Presidencia do Goberno de España (o anterior, claro).  Neste enlace:
https://digital.csic.es/handle/10261/72371

E agora unha acaída reflexión de Paco Etxeberrería:

Hay quienes aseguran que las exhumaciones de fosas en la Guerra Civil y del franquismo se hacen por política. No les falta razón. Lo sabemos. Como por política fue no haberlas realizado en otro tiempo anterior. Sencillamente, por lo mismo. Lo cierto es que la política posibilita (o no) la investigación de aquellos crímenes. Son 75 años de política. Los mismos que se alarman y descalifican las exhumaciones son los que se quitan de encima el asunto diciendo “esto divide a los ciudadanos”. Así de fácil, no conviene. La presencia de los familiares en primera línea provoca desconcierto y hasta conmoción al ver casos como la declaración de María Martín López en el juicio contra Baltasar Garzón. Que no se nos olvide, fue por política por lo que asesinaron a la madre de María en Pedro Bernardo (Ávila). ¿Quién se lo va a decir oficialmente?

Paco Etxeberría, La Razón de la Memoria.

Fotografía: individuo 9 da foxa 6 do camposanto de Castuera. Posiblemente un oficial republicano recluído no campo de concentración de Castuera e asasinado vilmente unha noite na primavera-verán de 1939.

Anuncios
Categorías: Arqueolóxicas | Deja un comentario

Navegador de artículos

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s

Blog de WordPress.com.

A %d blogueros les gusta esto: